وروستي

آیا واقعا پياده نمودن قوانين اسلامي در عصر حاضر ممكن نيست؟

آیا-واقعا-پياده-نمودن-قوانين-اسلامي-در-عصر-حاضر-ممكن-نيست آیا-واقعا-پياده-نمودن-قوانين-اسلامي-در-عصر-حاضر-ممكن-نيست

بعضي از دانش آموختگان اروپايي ادعا مي‌كنند كه پياده نمودن نظام اسلام مناسب حال عصر جديد نيست ولي براي ادعاي خويش هيچگونه علت و سببي بيان نمي‌كنند و اما اگر مي‌گفتند كه: اين اصل از اصول اسلام بنابراين علت مشخص در عصر حاضر قابل اجراي نمي‌باشد در آن صورت ادعاي آنها وزن و ارزش مي‌داشت و هم بحث و مناقشه با آنها ممكن بود ولي دعواي بدون دليل و برهان آنان كه كل نظام اسلام صلاحيت اجرا را ندارد براي خردمندان تعجب آور است.islam-practice

و هنگاميكه ما دانستيم آنهايي كه چنين مدعي هستند كاملاً‌ از نظام اسلامي بي‌خبراند ما مي‌توانيم بگوييم كه: دعواي آنها مبني بر جهالت است و افترايي بيش نيست، و چون تمام اصول اسلام براي هميشه ثابت ولا يتغير هستند بنابراين كل نظام اسلام هم براي هميشه صلاحيت اجرا را دارد و هيچ اصلي يافت نمي‌شود كه قابل اجراء نباشد و با فهم اين اصول عمق ناداني برخي از مسلمانان نسبت به اسلام آشكار مي‌شود.

مساوات

شريعت اسلام اصل مساوات را در ميان تمام تودهء مردم بدون قيد و شرط وضع كرده است چنانكه خداوند مي‌فرمايد: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن ذَكَرٖ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَٰكُمۡ شُعُوبٗا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓاْۚ إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَىٰكُمۡ﴾ [الحجرات: 13]. «اي مردم ما همه شما را از يك مرد و زن آفريديم و آنگاه شما را شعبه‌ها و قبيله‌هاي مختلف گردانيديم تا يكديگر را بشناسيد و همانا بزرگوارترين شما نزد خداوند با تقوي‌ترين شما است».
و پيامبر اسلامص مي‌فرمايد: «النَّاسُ سَوَاسِيَةٌ كَأَسْنَانِ الْمِشْطِ الْوَاحِدِ( ) لاَ فَضْلَ لِعَرَبِىٍّ عَلَى أَعْجَمِىٍّ إِلاَّ بِالتَّقْوَى»، «تمام مردم مانند دندانهاي شانه مساوي هستند و هيچ عربي بر عجمي بجز از تقوي برتري ندارد».

و اسلام بيش از سيزده قرن پيش اين اصل را وضع كرده است در حاليكه قوانين ساختگي كه نادانان ‌به آن افتخار مي‌كنند در اواخر قرن هيجدهم به اين اصل اعتراف نموده است و امروز هم اكثر كشورهاي اروپايي و آمريكايي اين اصل را با قيد و شرط اجراء مي‌كنند.

آزادي
شريعت اسلامي از روز اول اصل آزادي را با بهترين شكل، آزادي فكر، آزادي عقيده و آزادي گفتار اعلام نموده است در اين زمينه آيات و روايات بسياري وارد شده است و ما بعضي از آنها را ذكر مي‌كنيم خداوند مي‌فرمايد: ﴿قُلِ ٱنظُرُواْ مَاذَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ﴾ [یونس: 101]. «(اي پيامبر به مردم) بگو: در موجودات آسمانها و زمين بنگريد». و مي‌فرمايد: ﴿وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ﴾ [آل‌عمران: 7]. «بجز از خردمندان متذكر نمي‌شوند» و خداوند مي‌فرمايد: ﴿لَآ إِكۡرَاهَ فِي ٱلدِّينِ﴾ [البقرة: 256]. «در قبول كردن دين اجباري نيست». و نيز مي‌فرمايد: ﴿وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ﴾ [آل‌عمران: 104]. «بايد از ميان شما گروهي دعوت به نيكي كنند امر به معروف و نهي از منكر نمايند». در حاليكه قوانين ساختگي بعد از انقلاب فرانسه آزادي و اقسام سه گانه آن را اعتراف كرده است ولي نادانان هميشه فضائل اسلام را از اسلام انكار و بطرف قوانين ساختگي نسبت مي‌دهند.

عدالت
از جمله اصولي كه شريعت اسلامي بر آن استوار است، اصل عدالت اجتماعي است خداوند در اين مورد مي‌فرمايد: ﴿وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِ﴾ [النساء: 58]. «و هنگاميكه در ميان مردم داوري مي‌كنيد از روي عدالت داوري كنيد». و نيز مي‌فرمايد: ﴿وَلَا يَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنَ‍َٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُوا﴾ [المائدة: 58]. «و مبادا كه دشمني با گروهي شما را از عدالت باز دارد». و نيز مي‌فرمايد: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٰمِينَ بِٱلۡقِسۡطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمۡ أَوِ ٱلۡوَٰلِدَيۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِينَۚ إِن يَكُنۡ غَنِيًّا أَوۡ فَقِيرٗا فَٱللَّهُ أَوۡلَىٰ بِهِمَاۖ فَلَا تَتَّبِعُواْ ٱلۡهَوَىٰٓ أَن تَعۡدِلُواْۚ وَإِن تَلۡوُۥٓاْ أَوۡ تُعۡرِضُواْ فَإِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٗا ١٣٥﴾ [النساء: 135]. «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد پيوسته به عدالت قيام كنيد و براى خدا گواهى دهيد هر چند به زيان خودتان يا [به زيان] پدر و مادر و خويشاوندان [شما] باشد اگر [يكى از دو طرف دعوا] توانگر يا نيازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس از پى هوس نرويد كه [درنتيجه از حق] عدول كنيد و اگر به انحراف گراييد يا اعراض نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است».
اسلام از روز اول اين اصل را پذيرفته و اعلام كرده است در حاليكه قوانين ساختگي در اواخر قرن هيجدهم به اين اصل اعتراف نموده است و اين اصول سه گانه را كه قوانين ساختگي بر آن استوار است اسلام يازده قرن پيش آنها را مشروع ساخته است پس چطور اجراي قوانين ساختگي براي عصر حاضر مناسبت دارد و اما اجراي نظام اسلام كه آن هم به همين اصول استوار شده مناسب نيست.

شوري
اسلام از روز اول اصل شوري را وضع كرده است خداوند در اين مورد مي‌فرمايد: ﴿وَأَمۡرُهُمۡ شُورَىٰ بَيۡنَهُمۡ﴾ [الشوری: 38]. «كارشان از راه مشورت اداره مي‌شود».
و نيز مي‌‌فرمايد: ﴿وَشَاوِرۡهُمۡ فِي ٱلۡأَمۡرِ﴾ [آل‌عمران: 159]. «در كارها با آنان مشورت كن». شريعت اسلامي يازده قرن پيش از قوانين ساختگي نسبت به اصل شوري سبقت جسته است علاوه از انگلستان كه ده قرن بعد از اسلام به اين اصل اعتراف نموده است.

هيئت حاكمه
اسلام از روز اول اختيارات هيئت حاكمه را مقيد كرده و آن را نماينده ملت و درمقابل اشتباهات مسئول قرار داده‌است و قانون اسلام براي مسئول و رعيت يكسان اجرا مي‌گردد، حاكم و مسئول بدون امتياز در تمام تصرفات خود مقيد است، ‌تا مطابق قانون اسلام و اصل مساوات انحام وظيفه نمايد و اسلام يازده قرن پيش اصولي را كه امروزه دولتهاي عصر جديد مدعي آن هستند وضع كرده است پس چطور گفته مي‌شود كه نظام اسلام در عصر جديد صلاحيت پياده شدن را ندارد؟

شراب و طلاق
اسلام شراب را حرام و طلاق را جائز قرار داده است خداوند در اين مورد مي‌فرمايد: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَيۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ وَٱلۡأَزۡلَٰمُ رِجۡسٞ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّيۡطَٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ﴾ [المائدة: 90]. «اي كسانيكه ايمان آورده ايد همانا شراب و قمار و بتها و ازلام (كه در زمان جاهليت يكنوع بخت آزمايي بوده است) پليد و از عمل شيطانند از آنها دوري كنيد». و نيز مي‌فرمايد: ﴿ٱلطَّلَٰقُ مَرَّتَانِۖ فَإِمۡسَاكُۢ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ تَسۡرِيحُۢ بِإِحۡسَٰنٖ﴾ [البقرة: 229]. «طلاق دو مرتبه است يا بايد بطور شايسته (همسر خود را) نگهدارد و يا با نيكي او را رها سازد». در حاليكه قوانين ساختگي اخيراً‌ در همين قرن، شراب را حرام و طلاق را جائز كرده است و بعضي از قوانين شراب را مطلقاً ‌حرام بعضي در صورت جزيي حرام مي‌داند و نيز بعضي از قوانين طلاق را بدون قيد و شرط و بعضي با قيد و شرط جائز قرار مي‌دهد پس چطور قوانيني كه از شريعت اسلام مأخوذ شده است صلاحيت اجراء را دارد و اما خود نظام اسلام قابل پياده شدن نيست.

تعاون و تكافل اجتماعي
اسلام اولين نظام است كه نظريه تعاون و همكاري و تكافل اجتماعي را مدنظر قرار داده است خداوند مي‌فرمايد: ﴿وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِ﴾ [المائدة: 2]. «در راه نيكي و پرهيزكاري با هم تعاون كنيد و در راه گناه و تجاوز همكاري ننماييد».
و نيز مي‌فرمايد: ﴿وَٱلَّذِينَ فِيٓ أَمۡوَٰلِهِمۡ حَقّٞ مَّعۡلُومٞ ٢٤ لِّلسَّآئِلِ وَٱلۡمَحۡرُومِ ٢٥﴾ [المعارج: 24-25]. «مؤمنان واقعي كساني هستند كه در مال و دارايي خويش سهمي مشخص مي‌كنند تا براي فقيران سائل و فقيران آبرومند محروم برسانند». و خداوند مي‌فرمايد: ﴿خُذۡ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡ صَدَقَةٗ تُطَهِّرُهُمۡ وَتُزَكِّيهِم بِهَا﴾ [التوبة: 103]. «اي پيامبر از اموال مؤمنين صدقات دريافت كن و آنها را بوسيله آن پاكيزه بگردان». و همچنين مي‌فرمايد: ﴿إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰتُ لِلۡفُقَرَآءِ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱلۡعَٰمِلِينَ عَلَيۡهَا وَٱلۡمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمۡ وَفِي ٱلرِّقَابِ وَٱلۡغَٰرِمِينَ وَفِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِۖ فَرِيضَةٗ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٞ ٦٠﴾ [التوبة: 60]. «صدقات فقط براى فقيران و بينوايان و كارگزاران [گمارده شده‏] بر آن و دلجويى شوندگان و [براى خرج كردن‏] در [راه آزادى‏] بردگان و وامداران و [براى هزينه كردن‏] در راه خدا و در راه ماندگان است كه [به عنوان‏] حكم مقرر شده از [سوى‏] خداست. و خداوند داناى فرزانه است».
و نيز مي‌فرمايد: ﴿مَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ كَيۡ لَا يَكُونَ دُولَةَۢ بَيۡنَ ٱلۡأَغۡنِيَآءِ مِنكُمۡۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ ٧﴾ [الحشر: 7]. «آنچه خدا از [دارايى] ساكنان آن قريه‏ها عايد پيامبرش گردانيد از آن خدا و از آن پيامبر [او] و متعلق به خويشاوندان نزديك [وى] و يتيمان و بينوايان و درراه‏ماندگان است تا ميان توانگران شما دست به دست نگردد و آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد و از خدا پروا بداريد كه خدا سخت‏كيفر است».

احتكار
شريعت اسلامي احتكار، بهره‌كشي و رشوه را حرام قرار مي‌دهد خداوند متعال مي‌فرمايد: ﴿ وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُكَّامِ لِتَأۡكُلُواْ فَرِيقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ١٨٨﴾ [البقرة: 188]. «و اموالتان را در بين خود به ناحقّ مخوريد و [به رشوه دادن‏] آن را به حاكمان پيش‏كش مكنيد تا از روى گناه و آگاهانه بخشى از اموال مردم را بخوريد». و قوانين ساختگي جديد، اخيراً به اين اصول پي برده است.

زنا
شريعت اسلامي فواحش ظاهر و پوشيده، گناه و بغاوت را حرام مي‌داند، خداوند در اين مورد مي‌فرمايد: ﴿قُلۡ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ ٱلۡفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنۡهَا وَمَا بَطَنَ وَٱلۡإِثۡمَ وَٱلۡبَغۡيَ بِغَيۡرِ ٱلۡحَقِّ﴾ [الأعراف: 33]. «(اي پيامبراسلام) بگو: پروردگارم تمام كارهاي زشت را چه ظاهر و پوشيده گناه و تجاوز بغير از حق را حرام كرده است».
اين اصول نمونه‌اي بودند كه اسلام بر آنها قائم و استوارشده است و بشريت بسوي آنها مي‌نگرد و انسانيت آنها را در خواب مي‌بيند، پس چطور نظامي كه اصول آن در عصر جديد نمونه و الگو هستند صلاحيت اجراء را ندارد؟
اگر ما اصول انساني و اجتماعي و قانوني را كه عصرجديد به آن آشنايي دارد و فرزندان آن به آنها افتخار مي‌ورزند بررسي كنيم همه را يكي يكي در نظام اسلام به بهترين شكل و برترين صورت مشاهده مي‌كنيم و اما اگر ترس از طولاني شدن نبود، برخي ديگر از اين اصول و نصوص را هم ذكر مي‌كردم.
خلاصه اينچنين آشكار مي‌گردد كه ادعاي آنان به عدم صلاحيت اجراي نظام اسلامي مبني بر جهالت مدعيان از نظام اسلام است و در واقع هيچ گونه مدارك و سندي ندارند و شايد عذر واحدي كه ممكن است از سوي آنها معذرت خواهي شود اين است كه، آنان خوانده بودند كه قوانين قديم بر اصول كهنه استوارند و عصر جديد آنها را رد مي‌كند، اين قول را بعنوان يك قانون كلي و عام حفظ كرده و بر شريعت اسلامي تطبيق نموده‌اند چون شريعت اسلامي در صفت قديم مشترك است بنابراين بدون اينكه فكر كنند و تفاوتهاي بيان شده ‌نظام اسلام و قوانين ساختگي را بفهمند اسلام را هم استثنا نكرده‌اند.
از کتاب: اسلام در زندان دوستان نادان و علمای ناتوان

څرګندونه مو لاندې وليکئ

ستاسو برېښناليک خوندي دی.


*