وروستي

آیا می توان بجای سنگسار زناکار او را به روش دیگری کشت؟

الحمدلله،

«واجب است زناکار محصن را سنگسار (رجم) نمود تا آنکه می میرد، تا به سنت رسول صلی الله علیه وسلم عمل شده باشد، چرا که این عمل بوسیله قول و فعل و امر ایشان ثابت شده است، رسول خدا صلی الله علیه وسلم (سه شخص زناکار بنامهای) ماعز و جهینه و غامدیه و همچنین دو یهودی را رجم نمودند، این از طریق احادیث صحیح نبوی صلی الله علیه وسلم ثابت شده است و همینطور اهل علم از صحابه رضی الله عنه گرفته تا تابعین و بعد آنها بر آن اجماع نمودند، و کسی در آن مخالفت نورزیده بجز کسانی که مخالفتشان اهمیت و اعتبار ندارد.

امام بخاری و مسلم در صحیح خود از ابن عباس رضی الله عنهما از عمر رضی الله عنه روایت کردند که گفت : « إِنَّ اللهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ، وَأَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ فَکَانَ مِمَّا أَنْزَلَ اللهُ آیَةُ الرَّجْمِ، فَقَرَأْنَاهَا وَعَقَلْنَاهَا وَوَعَیْنَاهَا رَجَمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَرَجَمْنَا بَعْدَهُ فَأَخْشی، إِنْ طَالَ بِالنَّاسِ زَمَانٌ، أَنْ یَقُولَ قَائِلٌ: وَاللهِ مَا نَجِدُ آیَةَ الرَّجْمِ فِی کِتَابِ اللهِ؛ فَیَضِلُّوا بِتَرْکِ فَرِیضَةٍ أَنْزَلَهَا اللهُ وَالرَّجْمُ فِی کِتَابِ اللهِ حَقٌّ عَلَی مَنْ زَنَی، إِذَا أُحْصِنَ، مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، إِذَا قَامَتِ الْبَیِّنَةُ، أَوْ کَانَ الْحَبَلُ أَوِ الاعْتِرَافُ» إلخ. یعنی : «همانا خداوند محمّد صلی الله علیه وسلم را به حق فرستاد و قرآن را بر او نازل نمود، یکی از آیات نازل شده آیه مربوط به رجم است، ما این آیه را در قرآن خواندیم و معنی آنرا درک کردیم و آنرا حفظ نمودیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم در زمان خود رجم را انجام داد و ما هم بعد از او رجم را انجام دادیم، می‌ترسم مدتی بگذرد مردم بگویند: قسم به خدا ما آیه مربوط به رجم را در قرآن نمی‌بینیم، آن موقع مردم به واسطه ترک کردن یک امر واجب که خداوند به آن دستور داده است گمراه خواهند شد، باید بدانید رجم کسی که بعد از ازدواج و نزدیکی با همسرش مرتکب زنا می‌شود امری است حق و در کتاب خدا ثابت است و وقتی که شاهد به زنا یا حاملگی وجود داشته باشد و یا اعتراف به زنا شود حکم رجم در حق چنین مرد و زنی اجرا می‌گردد».

بر این اساس تغییر سنگسار به کشتن از طریق شمشیر یا انداختن در آتش جایز نیست، زیرا شدت عقوبت و مجازات رجم بر فاحشه زنا که بزرگترین گناه بعد از شرک و قتل نفس است، بیشتر است، علاوه بر آن حد زنا با سنگسار از امورات توقیفی است که مجالی برای اجتهاد و رأی در آن نیست، و اگر قتل یا انداختن در آتش در حق زناکار جائز می بود رسول صلی الله علیه وسلم آنرا انجام و به امتش بیان می فرمود، و صحابه او نیز بعد از ایشان چنین می کردند رضی الله عنهم».  وبالله التوفیق ، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم .

اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء (22/48).

بکر أبو زید … صالح الفوزان … عبد الله بن غدیان … عبد العزیز آل الشیخ … عبد العزیز بن عبد الله بن باز

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

څرګندونه مو لاندې وليکئ

ستاسو برېښناليک خوندي دی.


*